033 - 7600530 info@conceptsales.nl
Diderik Lock

Diderik Lock

“Het gaat niet om techniek, maar om de mate waarin ICT-bedrijven klanten kunnen ontzorgen in ICT” – Diderik Lock over het inrichten van ICT-bedrijven.

Elk ICT-bedrijf zegt tegenwoordig volgens ITIL te werken. Maar zijn ze dan ook daadwerkelijk klantgericht en proactief? Vaak is dit niet het geval. Er is meer nodig dan alleen het implementeren van ITIL.

Diderik Lock is opgeleid als bedrijfseconoom met specialisatie op het gebied van organisatiekunde en bestuurlijke informatievoorziening. Diderik werkt sinds 2006 voor ConceptSales. Daarvoor heeft hij gewerkt bij Cap Gemini, Ormit en Syntegra, als service management consultant, interim ICT manager en manager outsourcing services.
Diderik heeft altijd als bedrijfskundige naar ICT gekeken. “Het gaat niet alleen om de techniek, maar meer nog om de mensen”, is een kenmerkende uitspraak van hem. De grote uitdaging binnen ICT Service Management (ICT beheer) ligt in de afstemming tussen organisatiestructuur, rollen, verantwoordelijkheden, bevoegdheden, processen en stuurinformatie. Aansturing staat centraal, tooling is ondersteunend. Diderik: “Voor mij moet het te allen tijde duidelijk zijn wie wanneer verantwoordelijk is. Wie zijn kop gaat eraf als iets verkeerd gaat? Het mag nooit gebeuren dat onduidelijk is wie verantwoordelijk is en dat mensen naar elkaar gaan zitten kijken totdat iemand iets gaat doen”. Deze visie op organisatie-inrichting komt heel sprekend naar voren in het vaak gehanteerde motto: “Ontzorgen in ICT”. Diderik: “Dit motto is misschien niet het meest originele, maar geeft precies aan waar het om gaat. Het gaat om dienstverlening, voor eindgebruikers en opdrachtgevers. Centraal staat hoe de klant het gevoel te geven dat jij hem als leverancier daadwerkelijk helpt, dat je echt een probleem kunt oplossen, dat je problemen vóór kunt zijn, kortom dat je een zorg kunt wegnemen. Dat is de essentie van Service Management!”.

De jarenlange ervaring in ICT, is nu gebundeld in een blauwdruk voor Service Management. Deze blauwdruk bestaat uit standaard oplossingen en documenten en wordt ondersteund door een Service Management systeem die precies de essentiële zaken ondersteunt. “Hierdoor zijn we voor het eerst echt in staat om in een korte periode een daadwerkelijke slag te maken. Service Management out-of-the-box is werkelijkheid geworden. Het is nu mogelijk om binnen een korte periode ICT-organisaties om te turnen in dienstverleners die kunnen ontzorgen”.

Auteur: Juri Pietersen

Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers