“If you pay peanuts you get monkey”, dat is een veel gedane uitspraak. Toch wil ik je in dit blog drie manieren voorhouden waarmee je geheel gratis jouw marketing en leadgeneratie kunt verbeteren. Ik gebruik ze in de dagelijkse praktijk en heb er bijzonder veel profijt van.

Stap 1 gebruik Hubspot en Mailchimp voor logische opvolging

Er wordt veel gesproken over marketing automation. Dit betekent niets meer of minder dan marketing automatiseren op basis van logisch gedrag. Als iemand iets doet op je website kunt je vantevoren al plannen (en laten automatiseren) wat je deze persoon wilt sturen als hij niet meer terugkomt binnen een bepaalde periode. Of juist wat je met deze persoon wilt doen als hij wel terugkomt op de site. Hubspot is één van de marktleiders op het gebied van marketing- en salestooling. En het mooie is dat je gratis kunt starten met CRM en een aantal belangrijke middelen om sales en marketing dichter bij elkaar te brengen. En Hubspot is ook een prachtig instrument om meer inzicht te krijgen in wie de site bezoeken en wat ze daar doen. Daarnaast kunnen alle salesactiviteiten worden bijgehouden, waardoor een compleet beeld ontstaat wat er in het (pre)commerciële proces gebeurt.

 

Wat erg mooi is in Hubspot is dat je met de gratis marketing module ‘lead flows’ kunt aanmaken. Met deze lead flows wordt het kinderlijk eenvoudig om de benodigde processtappen van downloads op je website in te richten. Met mooi uitziende pop-ups, banners en fly-ins kun je bepalen op welke pagina’s en met welke trickers downloads onder de aandacht worden gebracht. Daarmee gaat de conversie ratio met tientallen procenten omhoog.

Hubspot gratis

 

In de gratis versie van Hubspot is geautomatiseerd mailen niet mogelijk. Maar daarvoor kun je gebruik maken van Mailchimp. Een eenvoudig en intuitief e-mailprogramma, waarmee nieuwsbrieven, polls en servicemailings in een handomdraai kunnen worden gemaakt. En tot bepaalde aantallen geheel gratis.

 

mailchimp

Stap 2 gebruik Ryte voor zoekmachinemarketing

Het optimaliseren van een website is best lastig als je geen SEO-specialist bent. Toch kun je veel verder komen door gebruik te maken van Ryte (vroeger OnPage.org). Ryte helpt je enorm met zaken als keyword density, inkomende en uitgaande links, vermeldingen op belangrijke pagina’s, technische- en inhoudelijke zaken die je moet regelen om je website goed te laten ranken. Voor het gebruik van 1 website kun je Ryte gratis gebruiken en kun je direct met de concrete tips aan de slag.

Stap 3 Schrijf je content bewust

De derde gratis tip is om content wat slimmer en bewuster te schrijven. Ik zie veel mensen worstelen met blogs, whitepapers en e-books en het valt me daarbij op dat ze vaak onvoldoende rekening houden met het doel en de opvolging ervan.

Een blog moet een probleem inzichtelijk maken of een verbetering beschrijven. Een blog moet eigenlijk mensen bewust maken, waardoor ze meer over het onderwerp willen weten. Vervolgens kun je met meer inhoudelijke content (die vaak kan worden gedownload door een e-mailadres achter te laten) de lezer meer over het onderwerp vertellen. Als je dan werkt met Hubspot, zie je wie deze content hebben gedownload, maar ook hoe vaak en op welke pagina’s deze persoon terugkomt en wat hij/zij leest. Overigens ziet sales dit ook en kun je veel slimmer timen wanneer je iemand  op welke manier gaat benaderen.

Schrijf je content ook niet voor de massa, maar heel gericht voor een persona. Iemand met een financiële functie heeft hele andere likes en dislikes dan iemand met een salesrol. Schrijf je content dan ook gericht op de persoon en wellicht zelfs op het bedrijf. Er wordt de laatste tijd veel geschreven over account based marketing, wat niets anders is dan je marketing, communicatie en salesopvolging te richten op een aantal specifieke bedrijven die je graag binnen zou willen halen. Een mooi voorbeeld van content creatie die heel erg is afgestemd op een bedrijf en een aantal gedefinieerde mensen die daar werken.

Ik wens je veel plezier en succes met bovenstaande stappen en ben ervan overtuigd dat ze je zullen helpen om je leadgeneratie en marketing te vergemakkelijken en verbeteren. Heb jij ook tips voor gratis manieren om meer leads te genereren? Ik zou het leuk vinden als je ze hieronder deelt!

Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0