033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Hoewel bijna alle organisaties kostenbesparing hoog op de agenda hebben staan, blijkt dit vaak niet het belangrijkste motief om te kiezen voor managed services. Dat blijkt uit onderzoek va Portland Europa en onderzoeksbureau MarketCap.

Portland Europe heeft samen met MarketCap de huidige ontwikkelingen op het gebied van managed services binnen de Benelux-markt in kaart gebracht en identificeert de vijf belangrijkste motieven voor ondernemers om te starten met managed services:

1. Flexibiliteit van de IT-omgeving

Ontwikkelingen op het gebied van IT gaan snel. Voor ondernemingen betekent dit dat het soms lastig in te schatten is of investeringen in bepaalde technologie op lange termijn rendabel zijn. Door IT uit te besteden aan externe partijen, blijft de onderneming flexibel en kan op ieder moment besloten worden om een nieuwe weg in te slaan, zonder dat dit opnieuw grote investeringen vergt. Vooral voor middelgrote ondernemingen blijkt dit een belangrijk argument om te starten met managed services.

2. Verhogen van de continuïteit

Om het bedrijfsnetwerk te onderhouden en er voor te zorgen dat dit up-to-date blijft, is expertise noodzakelijk. Veel organisaties kiezen voor managed services, omdat zij verwachten dat een externe partij de continuïteit kan verbeteren.

3. Focus op core business

De uitdrukking ‘schoenmaker blijf bij je leest’ is al jaren oud, maar blijkt nog altijd actueel. IT wordt door veel organisaties gezien als een noodzakelijk kwaad om bedrijfsprocessen efficiënt en effectief te laten zijn. Steeds meer organisaties komen tot het inzicht dat zij onvoldoende expertise hebben op dit vlak om zelf zorg te dragen voor het beheer van de IT-infrastructuur en de technische ondersteuning. Zij richten zich liever op hun core business en besteden deze werkzaamheden daarom uit.

4. Kostenbesparing

Ondanks dat kostenbesparing niet de primaire reden is, blijft dit wel een belangrijk argument voor ondernemingen bij de overweging om gebruik te gaan maken van managed services. Een groot voordeel van managed services is dat de IT-kosten beter beheersbaar zijn. Vooral voor het midden- en kleinbedrijf is het uitbesteden van IT-diensten daarom een aantrekkelijk alternatief.

5. Geen zorgen om onderhoud

Het implementeren van nieuwe updates, het uitvoeren van patches en het aanpassen van instellingen is een tijdrovende klus. Als de IT-infrastructuur niet goed onderhouden wordt, gaat dit vaak ten koste van de productiviteit van medewerkers of de beveiliging van cruciale bedrijfsgegevens.

 

bron: Infoworld

Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter