033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Een vraag die mij in het kader van leadgeneratie vaak wordt gesteld is of adverteren in zoekmachines voor ICT-bedrijven interessant is. Het antwoord hierop eigenlijk altijd  ja, mits u zich aan een zevental regels houdt. Ik zal deze verderop toelichten. Eerst even een korte toelichting op adverteren in zoekmachines.

nieuwe-afbeelding1Het interessante van zoekmachines is dat mensen op zoek zijn naar informatie. Die informatie kan over u, uw dienstverlening of uw producten gaan. Daarom is het handig en goedkoop om deze mensen, die duidelijk al een interesse hebben, naar uw website te leiden. In de zoekmachines kan dit door uw site te optimaliseren (hier kom ik in een later blog op terug) of, veel eenvoudiger, te adverteren.
Het principe van zoekmachine adverteren is net als die van een veiling. U biedt een bedrag voor een keyword of combinatie van keywords waarop u gevonden wilt worden. Als men zoekt op deze begrippen, dan komt uw advertentie naar voren. U betaalt alleen als er op de advertentie wordt geklikt (dus u betaalt niet voor het aantal vertoningen). Met dit principe in het achterhoofd kunnen we tegen acceptabele kosten mensen naar de website trechteren die zoeken op woorden die voor u belangrijk zijn.

Hier de 7 gouden regels voor zoekmachine adverteren (vaak aangeduid als Search Engine Advertising of SEA):

1. Kies uw keywords met zorg en wees heel specifiek

2. Denk in potentie en niet in kosten

3. Zorg voor een wervende advertentietekst

4. Laat mensen goed landen op uw website

5. Dwing mensen tot actie

6. Meet alles door

7. Uw geregistreerde handelsnaam kunt u beschermen tegen ongewenst gebruik (van concurrenten bijvoorbeeld)

 

1. Kies uw keywords met zorg en wees heel specifiek
Laat ik beginnen met een voorbeeld: Adverteren op het keyword ‘hotel’ kost de hoofdprijs en is niet bepaald specifiek. Eén klik op de advertentie kost al gauw enkele euro’s en we hebben geen idee of iemand op zoek is naar een 5 sterren hotel op de bahama’s of een goedkoop hotelletje voor het weekend in Lutjebroek. U moet er dus voor zorgen dat u  een gerichte combinatie van keywords inzet. Bijvoorbeeld: “managed services bedrijfskritische applicaties” of “hosting Microsoft server”. U zult merken dat er op zulke combinaties minder verkeer zit, maar ook de kosten voor een klik veel lager zijn. Bovendien is iemand die zo specifiek zoekt voor u veel interessanter.  Hierdoor houdt u de kosten in de hand en heeft u alleen relevant verkeer op uw website.

2. Denk in potentie en niet in kosten
Mensen die voor het eerst met Google AdWords of ander zoekmachine advertentie model aan de gang gaan hebben de neiging erg op de kosten te letten. U zult merken dat als u wat langer adverteert in de zoekmachines u op basis van ervaringscijfers een goede inschatting kunt maken hoe de kosten zich verhouden tot de opbrengsten. Heeft u deze ervaringscijfers nog niet, dan is het verstandig een globale inschatting te maken wat u zou willen betalen voor een lead op een bepaald keyword. Stel: u wilt best € 80 betalen voor een goede lead voor ‘managed services bedrijfskritische applicaties’. U ziet in Google AdWords dat u € 0,50 euro per klik moet betalen. U kunt dan dus binnen uw budget 160 mensen op uw site laten landen, waarvan er dan in ieder geval 1 zo interessant moet zijn dat er een goede afspraak uitkomt. Afhankelijk van de kwaliteit van de advertentietekst en de pagina waar mensen terecht komen klinkt dit als een eenvoudig haalbare doelstelling.

3. zorg voor een wervende advertentietekst
Net als bij gewoon adverteren moet de advertentietekst uitlokken om verder te klikken. Daarnaast moet de advertentietekst duidelijk aangeven wat men kan verwachten als er op de link wordt geklikt. Dit is overigens ook erg in uw voordeel, want u betaalt alleen als er geklikt wordt. Als u duidelijk aangeeft in de advertentie wat met kan verwachten, dan voorkomt u dat mensen onnodig klikken. Door de advertentie wervend op te stellen haalt u het maximale uit een specifiek publiek.

4. Laat mensen goed landen op uw website
Als u adverteert op een keyword is het belangrijk dat mensen die klikken op uw advertentie op een pagina terecht komen die ook daadwerkelijk over dat onderwerp gaat. Vaak wordt de fout gemaakt dat mensen een lijst keywords intypen en al het verkeer op de homepage laten komen. Niet echt verstandig, want u zult zien dat een groot deel van het verkeer dan afhaakt en teruggaat naar de zoekmachine om bij uw concollega te kijken of ze wel vinden wat ze zoeken.

5.Dwing mensen tot actie
Behalve als u bij Postbus 51 of Sire werkt wilt u waarschijnlijk niet betaald informatie geven. U wilt dat de mensen die op uw site komen actie ondernemen. Een contactformulier invullen, inschrijven voor de nieuwsbrief, bellen of teruggebeld worden, brochures/whitepapers/business cases downloaden etc. Zorg er dan ook voor dat uw pagina’s actiegericht zijn en dat contact opnemen of iets aanvragen simpel, duidelijk en snel gedaan kan worden.

6. Meet alles zorgvuldig door
Het mooie van online marketing is dat u kunt meten wat u investeert en wat hier uitkomt. Maar gebruik van statistiekenprogramma’s om al uw acties goed door te meten. Google Analytics bijvoorbeeld is geheel gratis en geeft u een zeer gedetailleerd beeld van webstatistieken, kosten en baten.

7. Bescherm uw geregistreerde handelsnaam
U kunt heel goedkoop adverteren op uw handelsnaam. Reden hiervoor is dat u kunt voorkomen dat concurrenten op uw handelsnaam adverteren en er dus niet kan worden opgeboden. U moet wel aan de zoekmachine doorgeven dat anderen niet op uw handelsnaam mogen adverteren. Hiervoor heeft u een geregistreerde en unieke handelsnaam nodig. Het voorkomen dat concurrenten adverteren met uw handelsnaam kan niet altijd. Salesconcept is een gangbaar woord en kan niet als handelsnaam worden geregistreerd.

Mocht u vragen hebben over dit onderwerp, laat het even weten op p.vos@conceptsales.nl. Ook uw reacties of ervaringen zijn van harte welkom.

 

Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.