033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Succesvolle salesteams zijn cruciaal voor het succes van bedrijven. Over het ideale salesprofiel wordt veel gesproken en er zijn veel meningen. Terecht want topverkopers leveren gemiddeld 30% meer resultaat ten opzichte van hun collega’s. Maar hoe ziet een succesvol salesteam eruit? Er zijn verschillende salestypes te noemen en belangrijk hierbij is om de juiste balans voor het team te vinden. Dus niet alleen maar hunters naar new business, maar ook farmers om een duurzame relatie met de klant op te bouwen.

Hoe kom je erachter wat jouw eigen salesprofiel is, waar krijg jij energie van? Ben je goed in het sluiten van deals? Of ben je juist goed in het opbouwen van een goede relatie met je klant? Als je weet wat voor salesprofiel je hebt, kun je gaan kijken op welke vlakken je jezelf nog kunt verbeteren of ontwikkelen. En wil je jezelf verbeteren in iets dat je nog niet zo goed kunt? Of wil je juist beter worden in wat je al goed doet?

Om erachter te komen wat voor type je bent zijn er genoeg psychologische testen. Zo heb je bijvoorbeeld de MBTI-test om de verschillen in persoonlijkheid van mensen te testen, of de Management Drives test waarin de drijfveren van mensen wordt getest. Het probleem met deze testen is dat ze wetenschappelijk niet gevalideerd, of zelfs aantoonbaar onjuist zijn. In plaats van dat je hier gemotiveerd van wordt, kunnen deze testen zorgen voor een verkeerd zelfbeeld. Daarnaast kijken deze testen van buiten naar binnen. Je gedrag wordt geanalyseerd en gecategoriseerd, je bent bijvoorbeeld introvert of extravert. Vervolgens worden deze gegevens vertaald naar drijfveren. Wat onzichtbaar blijft is wat het gedrag van mensen nu werkelijk drijft. Iemand die erg hard tegen onder andere de MBTI-test schopt is Patrick Vermeren, in dit filmpje legt hij uit waarom.

DNA test voor salesOns gedrag is het gevolg van biologische processen. Jouw DNA is het beginpunt van je ontwikkeling als mens en bepaalt je talenten. De afgelopen jaren zijn we er steeds meer achter gekomen welke rol onze genen (genen zijn kleine stukjes DNA) spelen bij wie we zijn en hoe we ons gedragen. Zo kun je genen onderzoeken die een rol spelen in de biologische netwerken in onze hersenen die belangrijk zijn tijdens het verkooptraject. Met de opkomst van de neurowetenschappen en inzichten in de genetica is men erachter gekomen dat de manier waarop jij je gedraagt grotendeels afhankelijk is van de manier waarop de verschillende biologische systemen in jouw hersenen die zich gedurende jouw leven hebben ontwikkeld. Inzicht in deze processen helpt ons gedrag effectiever te sturen en als je vanuit je natuurlijke talenten werkt, presteer je optimaal.

Tegenwoordig zijn we in staat om via een DNA-test te bepalen wat jouw talenten zijn als verkoper. Ben jij juist goed in het spotten van nieuwe opportunities of ben je goed in het aangaan van langetermijnrelaties met klanten? Kun jij je goed aanpassen aan of juist goed inspelen op de politiek binnen bedrijven? Ben je gericht op het verwerven en het delen van kennis? Allemaal talenten binnen het verkoopvak. Weten waar jouw natuurlijke talenten liggen en op welke vlakken je jezelf kunt ontwikkelen is een uitstekend startpunt van je ontwikkeling.

Nieuwsgierig geworden? Remco Rijnhart vertelt je graag meer. Vul onderstaand formulier in en we nemen vrijblijvend contact met je op

 

[contact-form-7 id=”5935″ title=”DNA verzoek info”]

 

 

Auteur: Juri Pietersen

Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers