Het meest effectieve sales-type: een kwestie van DNA?

Succesvolle salesteams zijn cruciaal voor het commerciële resultaat van bedrijven. Er is veel discussie over hoe je zo’n team samenstelt. Er zijn veel verschillende salestypes. DNA is vaak bepalend voor wie een toptalent is en wie niet, maar dat wil niet zeggen dat ze niet allebei elke dag kunnen verbeteren. Je eigen profiel leren kennen is de eerste stap.

Topverkopers scoren gemiddeld 30 procent beter dan hun collega’s. Maar met uitsluitend Ronaldo’s of Messi’s heb je niet persé een topelftal. Het gaat om het vinden van de juiste balans. In salestermen: je hebt niet alleen hunters die voortdurend nieuwe business binnenhalen nodig, maar ook farmers. De laatsten proberen meer omzet te halen door steeds te verkopen aan bestaande klanten.

Bepaal je salesprofiel met een persoonlijke effectiviteitstraining

Hoe kom je erachter wat jouw salesprofiel is? Waar jij energie van krijgt? Ben je goed in het sluiten van deals? Of ben je juist goed in het opbouwen van een goede relatie met je klant? Als je weet welk type je bent, kun je beter worden. Met een persoonlijke effectiviteitstraining kom je er bijvoorbeeld achter wat je al goed doet, maar ook in wat je nog niet goed kunt.

Kijk uit met psychologische testen

Om een goed beeld te krijgen van wat voor type je bent, zijn er psychologische testen. Zo heb je bijvoorbeeld de MBTI-test, om de verschillen in persoonlijkheid van mensen te achterhalen. Of de Management Drives test, over de drijfveren en kleuren van mensen.

Het probleem met veel testen is dat ze wetenschappelijk niet gevalideerd zijn. Sommigen zijn zelfs aantoonbaar onjuist. In plaats van dat een dergelijke test jou motiveert, kunnen ze zorgen voor een verkeerd zelfbeeld. Daarnaast kijken deze testen van buiten naar binnen. Je gedrag wordt geanalyseerd en gecategoriseerd: je bent bijvoorbeeld introvert of extravert. Vervolgens worden deze gegevens vertaald naar drijfveren. Wat onzichtbaar blijft, is wat het gedrag van mensen nu werkelijk drijft. Iemand die kritisch is over onder andere de MBTI-test, is Patrick Vermeren, auteur van het boek “De HR Ballon - 10 populaire prakijken doorprikt”. In dit filmpje legt hij uit waarom.

Talent. Dat zit in je DNA

Ons gedrag is het gevolg van biologische processen. Jouw DNA is het beginpunt van je ontwikkeling als mens en bepaalt je talenten. De laatste jaren komen we er steeds meer achter welke rol onze genen spelen bij wie we zijn en hoe we ons gedragen. Zo kun je genen onderzoeken die een rol spelen in onze hersenen en die belangrijk zijn tijdens het sales-traject. Door de opkomst van de neurowetenschappen en genetica is duidelijk geworden dat de manier waarop jij je gedraagt, grotendeels afhankelijk is van hoe verschillende biologische systemen in jouw hersenen die zich tijdens jouw leven hebben ontwikkeld. Welk talent heb je van je moeder en vader meegekregen in de vorm van DNA en hechtingsstijlen en hoe heb je dat in je persoonlijke-, en professionele leven ontwikkelt? Inzicht in deze processen helpt ons gedrag effectiever te sturen. Als je vanuit je natuurlijke talenten werkt, presteer je optimaal.

Tegenwoordig zijn we in staat om via een DNA-test te bepalen wat jouw talenten als verkoper zijn. Ben jij juist goed in het spotten van nieuwe opportunity’s of ben je goed in het aangaan van langetermijn relaties met klanten? Kun jij je goed aanpassen aan of goed inspelen op de politiek binnen bedrijven? Ben je gericht op het verwerven en het delen van kennis? Allemaal talenten voor effectieve sales. Weten waar jouw natuurlijke talenten liggen en op welke vlakken je jezelf kunt verbeteren, is een uitstekend startpunt van je ontwikkeling.

Je kunt morgen al beginnen met slimmer sales bedrijven om meer commerciële impact te maken. Wil je meer weten, bijvoorbeeld over een persoonlijke effectiviteitstraining? Neem dan contact met ons op!