Zes tips om jouw communicatie met prospects te verbeteren

Om effectief gebruik te maken van het genereren van leads, is slim sales bedrijven belangrijk. Er is in dat stadium immers nauwelijks sprake van een persoonlijke band. Niets zo effectief als persoonlijk, face-to-face contact, maar online communicatie via mail en social platforms heeft een steeds groter aandeel in bij communicatie met prospects. Helemaal sinds de uitbraak van de covid-pandemie. Als je impact wilt maken, kun je er maar beter voor zorgen dat deze communicatie zo effectief mogelijk is.

In de praktijk leiden fouten in online communicatie ertoe dat de response rate sterk daalt. Zonde! Want hoe minder tijd je besteedt aan het vinden van prospects, hoe meer aandacht je aan jouw sales-cycli kunt geven.

Til jouw communicatie naar een hoger plan

Dit kan natuurlijk beter! Daarom zes tips om jouw communicatie met prospects naar een hoger plan te tillen, om meer succesvolle leads te genereren:

Schrijf vanuit het perspectief van jouw prospect.

Door niet jezelf, jouw product of jouw bedrijf centraal te stellen, herkent de klant zich sneller in jouw bericht en voorkom je weerstand. Dat ziet er dan als volgt uit:

  • Uw post op LinkedIn bracht mij aan het denken…
  • Uw opmerking in de LinkedIn Group over bereikbaarheid herkende ik direct…
  • Salesmanagers vertellen mij regelmatig dat een slechte bereikbaarheid leidt tot het missen van verkoopkansen…

Keep it short and simple.

In de communicatie met prospects is het zaak om een goede eerste indruk te maken. Dat lukt je niet als je boodschap complex of wollig is. Verwoord daarom wat je wilt zeggen op een eenvoudige, heldere en krachtige manier. Kijk maar naar onderstaande voorbeelden:

Complex: Ons platform biedt een innovatieve basis voor excellente bereikbaarheid. Met bedrijfsfuncties, gebruikersfunctie en gebruikersopties bieden wij voor elke situatie de beste aansluiting op uw behoefte.
Eenvoudig: Uw medewerkers altijd bereikbaar via vaste en mobiele nummers. Als door een storing uw internetverbinding niet werkt, schakelt uw verbinding direct over op 4G en blijft u bereikbaar. Met een eenvoudig beheerportaal heeft u zelf controle over uw bereikbaarheid.

Stel vragen die leiden tot een concrete reactie.

Om waardevolle prospects uit het genereren van leads te halen, streef je naar het aangaan van een dialoog met de potentiële klant. Je succeskans stijgt enorm als je vragen stelt die een concrete reactie van je prospect opleveren:

Niet

  • Ik hoor graag welk moment u het beste past?
  • Ik ben benieuwd naar uw reactie op de casestudies?
  • Denkt u dat ons platform u kan helpen?

Wel

  • Is 9:00 of 13:30 een beter moment om contact met u op te nemen?
  • Denkt u dat de resultaten beschreven in de casestudies uw bereikbaarheidsstrategie verandert?
  • Werkt u op dit moment aan het verbeteren van de interactie met uw klanten?

Gebruik bulletpoints in jouw communicatie met prospects

In communicatie met prospects zijn bulletpoints goed bruikbaar. Je wilt immers je prospect snel verleiden om te reageren. Bulletpoints helpen om snel inzicht en overzicht te krijgen. Kijk wel uit met het gebruik van bulletpoints in offertes en voorstellen. Opsommingen zijn dan niet aan te raden, omdat ze vaak bestaan uit een lijst van uitdagingen of voordelen, waarbij de klant zelf maar moet bepalen welke op hem van toepassing zijn.

Een voorbeeld van hoe bulletpoints verschil maken in leesbaarheid:
Zonder bulletpoints
MKB-bedrijven ervaren vaak uitdagingen op bereikbaarheid van ambulante medewerkers, het routeren van telefoongesprekken via receptionisten en inzichten in belgedrag en kosten.

Met bulletpoints
In de dagelijkse praktijk zien wij MKB-bedrijven worstelen met drie grote uitdagingen:

  • Lage bereikbaarheid van ambulante medewerkers.
  • Snel en correct routeren van telefoongesprekken.
  • Gebrek aan inzicht in belgedrag en kosten.

Beperk een opsomming tot drie punten.

Mensen onthouden informatie beter, als deze beperkt blijft tot de kleinste hoeveelheid gegevens om een patroon van te vormen. Denk aan een melodie of een bepaald ritme van muziek. Vanaf drie noten ontstaat herkenning en emotie. Dit is wat je wilt bereiken bij jouw prospect. De vuistregel bij opsommingen is daarom dat je hooguit drie bulletpoint moet gebruiken.

Sluit af met een duidelijke call-to-action.
Als sales houd je graag alle opties open, zeker vroeg in de salescycle. Bij het genereren van leads werkt dit averechts. Je kent de prospect nog niet echt goed en moet dus uitgaan van jouw eigen kracht. Zelfverzekerdheid en daadkracht is wat je wilt uitstralen, doe dat dan ook in je call-to-action. Hoe ziet zo’n call-to-action er dan uit?

Niet effectieve call-to-action
Ik verneem graag wat u van de casestudies vindt en plan graag een afspraak om dit te bespreken. Ik kan ook tijd inplannen voor een demo van ons communicatieplatform en u meteen voorstellen aan mijn technische collega.

Effectieve call-to-action
Ik wil graag een afspraak plannen om te laten zien hoe u resultaten kunt behalen vergelijkbaar met die in de casestudies. Bent u op 4 juli om 10:00 beschikbaar?

Kleine aanpassingen leiden tot groot resultaat

Zoals je ziet: kleine aanpassingen maken een groot verschil in de effectiviteit van jouw communicatie met prospects. Geef jouw communicatie een make-over met deze zes tips en ervaar de verandering in response van jouw prospect.

Heb jij nog andere tips voor betere communicatie die sales helpt meer impact te maken? Wij gaan graag met je in gesprek!