033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Je kent het vast wel. Je wil bloggen omdat dit goed is voor contentmarketing en vindbaarheid, maar waar ga je het over hebben? Dit blog is bedoeld voor de doorgewinterde marketeer, maar ook voor alle specialisten die een beetje hulp kunnen gebruiken bij het schrijven van een blog. Waar zoeken mensen op, hoe succesvol is de content van concurrenten en welk onderwerp en keywords moet ik gebruiken om veelvuldig gevonden te worden op een trending topic?

Handige tools die je helpen een veelgelezen blog te schrijven

 

  • Latent Semantic Indexing keywords. Mijn persoonlijke favoriet. Typ een onderwerp in en je krijgt een volledige lijst van de meest gezochte keywords en keywordcombinaties!
  • Content Idea Generator. Het leven kan zo makkelijk zijn. Met Content Idea Generator geef je op met welke onderwerpen je bezig bent en je krijgt een volledige planning terug wanneer je waarover kunt bloggen. En je kunt nog een gratis account maken ook.
  • Natuurlijk wil je weten wat je concurrenten goed doen. Om daar achter te komen is SocialCrawlycs een geweldige tool. Even inloggen met je Twitter account en er gaat een hele interessante wereld voor je open!
  • Met Quora ben je altijd helemaal op de hoogte van onderwerpen die jij interessant vindt. Je volgt alles over een onderwerp vanuit je eigen social media. En je kunt met andere specialisten discussiëren, vragen stellen en antwoorden geven. Je kunt gratis 8 topics volgen.
  • De volgende tool is Google keyword planner. Het enige dat je moet doen is een aantal keywords intypen, waarop jij denkt dat mensen veel zoeken. Je zult versteld staan dat mensen toch net op andere woorden zoeken dan je bedacht had. De keyword planner komt met een aantal zoekopdrachten en alternatieven die wellicht een veel groter zoekvolume hebben.
  • Ubersuggest geeft je veel keywordcombinaties op basis van een woord waarover je het wilt hebben. Wil je een uitgebreide lijst van keywordcombinaties, dan zul je ‘m hier krijgen ook.
  • Hubspot keyword tool (30 dagen gratis). Heel handig als je een nieuwe site gaat bouwen, want behalve hulp bij keywords, krijg je ook vele tips hoe je je website kan optimaliseren voor de zoekmachines.
  • Google Trends. Wil je weten of de trend die jij ziet ook zo bij het publiek leeft? Handig om even een check te doen. Is IaaS echt een term waar steeds meer naar gezocht wordt of willen we dit alleen? Hieronder zie je het resultaat.
    googletrends
  • Bottlenose. Niet gratis, maar wel erg mooi. Een geweldige trendwatcher, die op onderwerp een volledig overzicht geeft van omgevingsfactoren en ook van wat concurrenten goed doen en waar jij het wint.

 

Speel eens met bovenstaande tools en je zult merken dat je al snel veel beter inhaakt op onderwerpen die hot zijn. Gevolg: meer verkeer, meer pageviews, langere tijden op pagina’s en meer conversie. Heb je vragen, opmerkingen of ideeën die ik even heb gemist? Laat hieronder je reactie achter!

Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.