Wat is de impact van de Cloud op de channel? Vallen er schakels in de keten tussenuit? Verlies ik marktaandeel als ik niet snel op cloudontwikkelingen inspeel? Hoe zorg ik dat ik de kennis opbouw die mij onderscheidend maakt?
In 1995 werkte ik voor een agrarische groothandel. We wisten zeker dat de groothandel als gevolg van internet op den duur zou gaan verdwijnen. Wat is het bestaansrecht van een groothandel als je via internet kunt bestellen? Dus brachten wij EDI oplossingen en digitale bestelsystemen bij klanten en bindden ze op deze manier aan ons. We richten ons meer en meer op ontwikkeling van kennis om waarde toe te voegen. Menig binnendienst in de ICT kan nog steeds niet tippen aan de kennis die daar toen al gratis beschikbaar was voor alle kopers. 16 jaar later bestaat de groothandel nog steeds. Waarom? Omdat mensen graag bij mensen kopen en omdatkennis van toepassing van producten en diensten altijd waarde blijft houden.
Dus relaties en kennis over de toepassing van producten en diensten die niet generiek zijn blijft waarde vertegenwoordigen. Er is echter een groot verschil met de ICT branche: agrarische producten kun je niet via internet afnemen. Ja, wel bestellen maar een varken of een koe medicijnen toedienen over internet lukt nog steeds niet.
Dat is in de ICT wel anders. Alle ICT diensten zijn afneembaar via een stekker, draadloze of andersoortige verbinding. Dat biedt dus ook meer aanknopingspunten om schakels in de keten over te slaan. Kijk maar naar de energiesector. Bij wie komt de kolenboer nog regelmatig langs? Bij niemand meer omdat er ondertussen een infrastructuur is aangelegd waar energie afgenomen kan worden naar gebruik.
Dus nu allemaal in blinde paniek afvragen of we over 10 jaar nog bestaan? Of valt het allemaal wel mee. Dat hangt sterk af van de groei in de vraag (zie blog van vorige week) maar ook van het businessmodel van de Cloud. Volgende week meer hierover.
Johanan Bos is managing consultant bij Conceptsales. Marktleider op het gebied van ontwikkeling van Cloud en andere ICT diensten, partnerprogramma’s en salestraining en -coaching.

In de discussie over Cloud hoor ik vaak de analogie met de utility bedrijven. Er is echter een fundamenteel verschil wat vaak niet genoemd wordt. De analogie met de energiesector is een mooi voorbeeld. Energie kan je centraal produceren en transporteren net als water. Voor veel ICT diensten is dit anders aangezien het centrale product niet getransporteerd wordt maar er een verbinding wordt gelegd met de centrale. Het daadwerkelijke product blijft in de centrale in tegenstelling tot water, gas en electra. Dit betekend dat je meer moet doen dan produceren. Pak het voorbeeld van energie, we centraliseren en transporteren de energie wel maar zetten niet een centrale lamp in nederland om heel NL te verlichten.