033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Veel websites van ICT-aanbieders geven een hoop informatie over het aanbod dat zij hebben, maar bevatten te weinig informatie die nuttig is voor bezoekers. Jammer voor zowel de bezoeker van de site, maar zeker ook voor het bedrijf die eigenaar is. Want als de bezoeker niet vindt wat hij zoekt zal hij ook geen actie ondernemen en als een bouncer in de webstatistieken belanden.

Eén van de snelst opkomende vormen van marketing is content marketing, waarbij u eigenlijk een soort uitgever wordt van de kennis in uw organisatie. Dat klinkt wellicht niet echt interessant, maar kan geweldige interactie en resultaten opleveren. Bij content marketing kunt u denken aan:

  • Bloggen
  • Schrijven van whitepapers
  • Uitgeven van (onderzoeken)rapporten
  • Manuals uitgeven
  • Stappenplannen beschikbaar stellen voor projecten
  • voorbeelddocumenten beschikbaar stellen
  • etc.

In eerste instantie lijkt het commercieel niet zo handig om kennis en/of voorbeelddocumenten weg te geven omdat de klant uw kennis dan niet meer nodig heeft. In de praktijk blijkt echter dat men in de oriëntatiefase dankbaar gebruik maakt van beschikbare kennis en uiteindelijk de partij inhuurt die inhoudelijk geholpen heeft in de oriënterende fase. Content marketing is niet meer vertellen dat u er veel verstand van heeft, maar het laten zien in inhoudelijke documenten.

 

Buy cycle

Als we kijken naar de buy cycle, dan wordt al snel duidelijk dat het koopgedrag sterk wordt beïnvloed door informatie en meningen. Om het gedrag van de koper een voor ons gewenste kant op te sturen is het dus belangrijk in een vroeg stadium informatie en kennis te delen. Vervolgens helpt het natuurlijk enorm als u concrete voorbeelden heeft van tevreden klanten, reviews en positieve reacties, waardoor de klant zich gaat commiteren aan uw organisatie. Dit verklaart dan ook direct de enorme opkomst van content marketing.

Voordelen van content marketing

Als u slim gebruik maakt van content marketing bent u veel beter dan met een ‘commerciele website’ in staat om de conversatie aan te gaan en mensen te bewegen tot actie. Dit levert u concreet meer contacten op, meer afspraken, meer e-mailadressen en een beter content netwerk. Bovendien levert het u meer verkeer op uit zoekmachines.

Aandachtspunten:

  • Zorg dat u inhoudelijke documenten maakt die echt een meerwaarde bieden voor uw bezoekers
  • Zorg dat bezoekers kunnen reageren op en/of meewerken aan de documenten. Dit zorgt voor interactie en voor hele waardevolle keywords voor zoekmachines
  • Wees niet bang dat u zoveel kennis weggeeft dat u klanten verliest. Uiteindelijk is kennis een onderdeel, ervaring en uw advanced kennis bepalen dat die kennis in de praktijk succesvol wordt toegepast. Als uw toegevoegde waarde volledig weg te geven is in documenten dan zou dit niet best zijn en komt er vast een ander die deze content publiceert.
  • Durf iets terug te vragen voor de informatie die u deelt (e-mailadres, afspraak, een reactie, een review etc) en vraag niet te snel om het mailadres waardoor iedereen afhaakt.
  • Gebruik social media om mensen gericht naar uw content te lokken en vraag mensen in social media te laten weten hoe waardevol de informatie is.
  • Het helpt enorm als u uw bedrijf of een medewerker als autoriteit opwerpt. Dit helpt ook om als spreker gevraagd te worden op events.
  • Gebruik discussies in LinkedIn om mensen met vragen waarover u kennis hebt verder te helpen.

Op dit moment zie ik de meeste en de beste leads uit content marketing komen. Ik zou dan ook iedereen willen adviseren hier in ieder geval serieus naar te kijken. Ik wens u veel gekwalificeerde leads toe.

 

 

Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter