033 - 7600530 info@conceptsales.nl

EvolutieHet zijn roerige tijden. Voor diegene die het nog niet is opgevallen: recessies volgen elkaar in een steeds sneller tempo op. Toch is dit een normaal beeld van onze tijd. In de vorige eeuw was al duidelijk merkbaar dat businessmodellen minder lang meegaan dan voorheen. Met de intrede van het informatie- en communicatietijdperk is dat nog een graadje erger geworden. Naast een kortere levenscyclus hebben we ook nog eens te maken met hyperconcurrentie. Voorheen concurreerden bedrijven van gelijke omvang met elkaar, heden ten dagen wordt de business ook door individuen via internet bedreigd.

Allemaal onheilstijding, maar zoals een bekende Nederlander al eens zei: “elk nadeel heb ze voordeel”. De ICT-markt is namelijk enerzijds enorm conjunctuurgevoelig maar anderzijds neemt de afhankelijkheid van ICT-oplossingen sterk toe (hoeveel echte boekhouders bestaan er eigenlijk nog?).

Dat betekent dus kansen. Daar waar organisaties en individuen afhankelijk zijn is business te halen. De business is echter wel veranderd. Ook in ons segment kon je voorheen wegkomen met het leveren van hardware, software en een leuk servicecontract. Dit vormde de basis voor een langdurige samenwerking met de klant. Anno 2009 is het bieden van een ICT-infrastructuur ‘slechts’ een fundament. De klanten willen meer. Ze willen functionaliteit afnemen en de zekerheid dat de systemen en functionaliteit ook echt werken. Door de toenemende complexiteit zijn (klant)organisaties echter steeds minder in staat om die zekerheid zelf te kunnen bieden.
Het in beheer nemen van ICT-infrastructuren of het bieden van managed services zijn dan ook de diensten waar de huidige ICT-bedrijven het van moeten hebben. En dan niet dat starre en stugge model van de jaren negentig. Nee, de diensten moeten vooral flexibel, snel en creatief zijn. Daarmee voldoen we aan de verwachting van de huidige klant: de continu veranderende kennisorganisatie.

Daarnaast rijst natuurlijk de vraag wat de toekomst zal brengen. Voor de komende jaren lijkt de koers wel vast te liggen. Op architectuurgebied zal de vraag naar virtualisatie en centrale storage toenemen terwijl op applicatiegebied de SaaS-diensten (Software as a Service) marktaandeel gaan winnen. Met die verschuiving worden gelijk de datacenters en netwerken belangrijker en zal er meer ruimte komen voor Thin Client concepten. De werkplek (hardware) wordt daarmee minder kritisch en vereist tevens minder beheer. ICT-dienstverlening zal daarentegen toenemen. Zeker waar het om het aanbieden van managed services als SaaS en het beheer van de centrale ICT-omgeving gaat.
De huidige crisis lijkt deze ontwikkelingen, op basis van de behoudende investeringsbereidheid, te vertragen. Op zich geen rare conclusie. Echter, als we de nieuwe SOA-dienstverlening (Service Oriented Architechture) goed beschouwen wordt dit een model zonder grote (voor)investeringen en met een maandelijks afrekenmechanisme. De maandelijkse exploitatiekosten zullen dan ook nog eens lager uit kunnen vallen ten opzichte van de huidige kosten. Waarom dus niet overstappen?

Voor de langere termijn is de vraag heel anders. Ontwikkelaars zijn namelijk nog steeds bezig om systemen complexer (en dus moeilijker beheerbaar) te maken. Kijk maar naar Microsoft Vista, want wie heeft er nu behoefte aan een 3-dimensionaal ogend besturingssysteem? Als ze al die energie nu eens zouden stoppen in een besturingssysteem dat simpel en veilig is en dat tevens onderdeel uitmaakt van de hardware (nu start het nog ouderwets op vanaf een harde schijf), dan pas heeft de gebruiker er iets aan. Wat te denken van een werkplek van € 200,- die gelijk is opgestart als je hem aanzet, die veilig is en die bovendien goede prestaties levert zonder regelmatig te crashen. Een utopie? De tijd zal het leren. Wat wel een feit is, is dat de huidige ICT-markt, net als de auto- en olie-industrie, een financieel gedreven markt is die nog lang niet volwassen is. Ook een feit is dat de ICT-dienstverlening daar nog jarenlang zijn vruchten van zal plukken. Met dank aan Bill en zijn kornuiten …

Hans Rietveld
Business Consultant

Auteur: Juri Pietersen

Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter