033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Remco Rijnhart
Remco Rijnhart

“Verkopen is vooral goed luisteren” – Remco Rijnhart over het succesvol verkopen van ICT dienstverlening.

“Verkopen is vooral de klant het gevoel geven dat je hem begrijpt. Stel de juiste vragen en hij zal je vaak alles vertellen, wat zijn probleem is, waar hij behoefte aan heeft, wat zijn budget is en wat voor hem de voordelen zouden zijn als hij over jouw oplossing zou beschikken.
Een open deur natuurlijk, maar waarom is het dan toch telkens weer zo moeilijk? Hoe vaak gebeurt het niet dat de verkoper in kwestie, enthousiast als hij is, vooral wil vertellen hoe goed zijn product of dienst is? Hoe herken je überhaupt een succesvolle verkoper en aan welke eigenschappen moet hij/zij voldoen? Een heilige graal waar veel ICT-bedrijven naar op zoek zijn.”

Remco Rijnhart is al meer dan 20 jaar actief in de ICT-markt waarvan meer dan 15 jaar in outsourcing in zowel commerciële- als managementfuncties. Na zijn opleiding ging hij bij Getronics (toen nog Geveke Electronics) aan de slag, in de tijd dat third party maintenance (het uitbesteden van onderhoud aan een partij anders dan de originele fabrikant) een hoge vlucht nam. Snel daarna kwam facilitymanagement op, de eerste vorm van het uitbesteden van het beheer van computerfaciliteiten.
Na 13 jaar bij Getronics vooral actief te zijn geweest bij een aantal grote internationale bedrijven stapte Remco over naar Triple P, waar de nadruk vooral op acquisitie van nieuwe outsourcingklanten lag. Na 4 jaar vond hij bij Syntegra/BT een nieuwe uitdaging, het succesvol maken van outsourcing. Ruim een jaar is Remco nu actief binnen ConceptSales en houdt hij zich bezig met de transitie van salesorganisaties bij de klanten.
Hij heeft van origine een technische opleiding en is na een gedegen managementdevelopmenttraject bij Getronics en het behalen van zijn certificaat voor ITIL-servicemanager nu, naast zijn werk voor ConceptSales, druk met een internationale MBA (Master in Business Administration) opleiding.

“Niets is mooier dan bij onze klanten met hun salesteam aan de slag gaan en succes te creëren. Het is ongelofelijk wat voor uitstraling en effect het heeft op de organisatie als de eerste successen op het gebied van dienstverlening worden gerealiseerd. Vaak begint zo’n traject met het in kaart brengen van de salesorganisatie en vaak zelfs met een heuse sales assesment. Wie zijn er binnen het salesteam de diamantjes, zij die hun klanten van A tot Z kennen en niet bang zijn om nieuwe diensten te verkopen? Op basis van onder andere de markt waar de klant zich op richt, de contractomvang en het niveau waarop de accountmanager moet verkopen maken we een profiel en doen we een uitgebreide assesment van de sales. Deze assesment bestaande uit het door de accountmanagers beantwoorden van een uitgebreide vragenlijst en daaropvolgend een aanvullend interview. Op basis hiervan wordt per accountmanager een rapportage gemaakt en weten we hoe ConceptSales het salesteam van de desbetreffende klant het beste kunnen ondersteunen en hoe snel we succes kunnen creëren.” 

Auteur: Juri Pietersen

Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter