033 - 7600530 info@conceptsales.nl
Simon Voogd

Simon Voogd

“Een duidelijke koers naar een concreet doel, met onderweg alleen de noodzakelijke stappen. Heerlijk, zo kan het ook!” – Simon Voogd over het nut en het gebruik van het Create Profit Program in een terugblik op zijn carrière.

Begin jaren tachtig stap ik als een van de weinigen met een heuse informaticastudie in de ICT-business. Na een baan als UNIX-trainer, gecombineerd met programmeer- en beheerconsultancy, ga ik werken bij een grote ICT-dienstverlener.

Het beheer en de beheertooling worden in die tijd steeds belangrijker. Het is net de tijd dat de point solutions bijna hun hoogtepunt bereiken en de frameworks langzaam opkomen.

Ook al verkopen we weinig beheerframeworks, de beheermarkt en daarmee onze business blijft groeien. Twee jaar later beslissen we voor focus op één beheerframework, waarmee de business echt ontploft. In twee jaar groeit mijn businessunit van 4 mensen naar 40 mensen, die jarenlang gemiddeld 70% tot 90% facturabel zijn, en tegen goede tarieven de beheerframeworks implementeren, configureren en aanpassen naar nieuwe situaties. De eerste keer jaaromzet van 10 miljoen herinner ik me nog steeds als een soort magische mijlpaal.

Eind negentiger jaren hebben de frameworks hun beste tijd gehad, maar beheer is en blijft  nog steeds interessante business. De slapte in de ICT-markt na de millenniumovergang is ook voor het beheer een moeilijke periode. Frameworks hebben echt afgedaan, maar Point solutions bieden ook niet de oplossing. Tegelijkertijd komt Outsourcing steeds meer op. De grote beheercontracten worden gescoord en off-shoring neemt ook een steeds stevigere plek in op de menukaart van mogelijkheden voor controle van uitvoering en kosten van het ICT-beheer. Mijn afdeling fuseert intern om samen Managed Services aan te bieden.

Het is opvallend hoe moeilijk het is om zoiets voor het eerst te doen. De cultuur is echt anders. Projecten zijn echt anders dan contracten. Ook de klanten moeten wennen aan uitbestedingscontracten. Gelukkig leren we als totale team snel en veel over alle aspecten van het intern postioneren, binnenhalen en uitvoeren van (deel)uitbestedingscontracten. Achteraf denk je: dat had veel sneller gekund; er zijn zo veel valkuilen waar we vol in zijn gestapt; er zijn zo veel stappen die we hadden kunnen overslaan; er zijn zo veel besluiten die eerder en beter hadden moeten worden genomen.

En – niet geheel onlogisch – blijkt dat veel bedrijven van tijd tot tijd een verandering door willen maken om weer opnieuw aan te sluiten of voorop te lopen in hun markt. Dat doet ons besluiten om hiervan onze belangrijkste dienstverlening te maken in een nieuw bedrijf: ConceptSales.

Bij ConceptSales worden de jarenlange ervaringen met programmamanagement, portfoliomanagement en alle andere aspecten van het opzetten van rendabele beheerbusiness, ineens nuttig om herhaald in te zetten bij onze klanten. De eerste en allerbelangrijkste stap is het vastleggen en stroomlijnen van de best practices om niet een uurtje-factuurtje-bedrijf te worden. De best practices vertegenwoordigen de waarde en het invoeringprogramma houdt de opbouw van een nieuwe businessline of businessunit strak in het gareel. Een duidelijke koers naar een duidelijk doel, met onderweg alleen de noodzakelijke stappen. Heerlijk, zo kan het ook!

Auteur: Juri Pietersen

Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers