033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Gartner verwacht dat de IT-bestedingen door eindgebruikersorganisaties volgend jaar met 3,3 procent stijgen. Dat is onvoldoende om het verlies van dit jaar goed te maken: dat valt met 5,2 procent nog hoger uit dan Gartner vorig jaar verwachtte.

Gartner publiceerde zijn cijfers aan het begin van zijn Symposium/ITxpo in Cannes. Vorig jaar moest het – dankzij de grote economische onzekerheid van dat moment – zijn voorspellingen aan de vooravond van het evenement bijstellen. Gartner kwam toen met een prognose van 2,3 procent krimp in IT-bestedingen. Inmiddels blijkt het scenario nog wat somberder: met nog twee maanden te gaan voorziet Gartner nu een krimp van 5,2 procent tot 3198 miljard dollar wereldwijd.

Europa doet het van alle regio’s het slechtst. In West-Europa dalen de bestedingen met 10,4 procent, in Oost-Europa zelfs met 16,2 procent. Alleen Japan vertoont dit jaar nog een lichte groei, van 0,8 procent. Maar dat moet het land bekopen met een daling van 0,7 procent volgend jaar.

Voor West-Europa voorziet Gartner volgend jaar wel groei. Met 3 procent nemen de bestedingen vergelijkbaar toe met het wereldgemiddelde van 3,3 procent. Dat compenseert de teruggang slechts zeer ten dele. West-Europa en Oost-Europa, waar voor volgend jaar nog 1,5 procent krimp wordt voorspeld, zijn de enige regio’s waar de bestedingen volgend jaar nog onder het niveau van 2007 uitkomen.

Van de ontwikkelde economieën groeien alleen in Canada de IT-bestedingen volgend jaar bovengemiddeld, met 4,7 procent. Ook de opkomende economieën doen het goed: in Azië en de landen in de Stille Oceaan groeien de bestedingen 5 procent, in Afrika en the Midden-Oosten 5,6 procent, en in Latijns Amerika 8,8 procent. Toch blijven Amerika en West-Europa vooralsnog de belangrijkste markten voor de IT-sector, met een aandeel in de bestedingen van 30 respectievelijk 25 procent.

Bron: Automatisering Gids

Auteur: Juri Pietersen

Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers