033 - 7600530 info@conceptsales.nl

De gemiddelde organisatie zit momenteel opgezadeld met een teveel aan zowel hardware als software. Wat doet een CIO wanneer hem het aanbod wordt gedaan, dat hij nog uitsluitend hoeft te betalen voor systeemkracht en applicatieve features die zijn organisatie daadwerkelijk gebruikt? Wat doe hij als een vraag uit de interne organisatie vanuit IT-optiek relatief eenvoudig kan worden getackeld met een standaardapplicatie die via internet als test ‘free of charge’ te benaderen en voor zijn organisatie te parametriseren is? Onderzoek van Heliview Research duidt erop dat het antwoord van de CIO op deze vragen de IT-sector de komende jaren volledig op zijn kop zal zetten. (Zie ook Cloud Computing verandert landschap voor ICT bedrijven.)

In een onderzoek van Heliview onder 300 IT-beslissers onderschrijft ruim 50 procent van de bevraagde IT-managers en CIO’s van middelgrote en grote organisaties de stelling dat een substantieel deel van de Nederlandse bedrijven en instellingen binnen een periode van tien jaar het overgrote deel van hun applicaties en ‘processing power’ middels een cloud-oplossing bij derden zal hebben ondergebracht.

Het gebruik van cloud computing zal snel stijgen. 10 procent van de ondervraagde doelgroep geeft aan momenteel cloud-oplossingen binnen de organisatie te hebben draaien, maar daarnaast blijkt 34 procent van de bevraagden momenteel serieus te praten over de mogelijkheden die cloud te bieden heeft en zit nog eens 6 procent in een test-/implementatiefase.

De keuzes zullen moeilijk en de uitkomsten helaas niet altijd even voorspelbaar zijn. Maar één ding is duidelijk: een kop-in-het-zandstrategie ofwel de ogen sluiten voor datgene wat cloud computing in het huidige IT-landschap zal gaan aanrichten, is veruit het minst te prefereren besluit. Als de voorspellingen daadwerkelijk realiteit worden, zal de IT-sector volledig op zijn kop komen te staan. Het traditionele model waarbij system integrators als partners van de belangrijkste softwareplatforms hun omzet realiseerden, zal in die context niet langer houdbaar blijken te zijn. Traditionele software-vendors die niet bereid of in staat zijn een heldere cloud-visie naast hun traditionele, op licentiegrondslag gebaseerde businessmodel te plaatsen, zullen een uiterst onzekere toekomst tegemoet gaan. (Zie ook Met cloud computing wordt SaaS volwassen.)

Wat verwacht de CIO?
Onlangs hield Ken McGee van Gartner tijdens het Gartner-evenement ‘IT and the Economy’ in Utrecht zijn toehoorders voor, dat ze historische tijden meemaken: “U hebt nog nooit zo’n slechte economische periode meegemaakt als de afgelopen twee jaar, en nog nooit was er zoveel IT in gebruik tijdens een diepe crisis. Maar het herstel is aanstaande, al is nog onduidelijk wanneer dat ingaat. Maar duidelijk is wel dat 2010 het belangrijkste jaar wordt voor de rest van uw carrière: het jaar waarin u voorbereidingen moet treffen voor herstel. Niet terug naar het verleden en verwachten, dat die tijden terugkeren. Nee, kijken naar de toekomst en hier op inspelen”. Volgens McGee moet iedere CIO een aantal vragen onder ogen zien.

Bovenaan dit lijstje van McGee stond natuurlijk de vraag: “Wat betekent Cloud Computing voor het bedrijf?” Het antwoord van McGee : “Cloud computing is inmiddels een haalbare kaart. Voordat u een beslissing neemt over modernisering van uw IT-infrastructuur, die mogelijk miljoenen kost, moet u evalueren wat Cloud Computing voor u kan betekenen en wat de voors en tegens zijn”.

Het gaat daarbij natuurlijk niet alleen alleen om het beperken van investeringen en het besparen van kosten. Het gaat meer nog om de toegevoegde waarde, die Cloud Computing biedt aan de ICT-dienstverlening aan de organisatie zoals:

  • oneindige schaalbaarheid;
  • business agility;
  • vereenvoudiging van het beheerproces;
  • duurzaamheid (green IT).

Bovendien past Cloud Computing uitstekend in de wereldwijde verschuiving van bezit naar gebruik van duurzame productiemiddelen. (Zie ook Cloud computing is onderdeel van de megatrend van bezit naar gebruik.)

Wat wil de CIO nog meer?
McGee stelde daarnaast nog een aantal andere vragen aan de orde, die de CIO bezighouden. De onderstaande, soms met de antwoorden van McGee, willen we u zeker niet onthouden.

  • Moet u inzetten op kostenbesparing of op het verhogen van de bedrijfsomzet door IT-innovatie?
    Veel CIO’s zijn het speuren naar vermijdbare kosten na de inspanning van de afgelopen jaren wat moe, zegt McGee. Maar de directie zal verdere besparingen blijven vragen. Anderzijds nadert het keerpunt in de economie waarmee de recessie tot een eind komt, en dat schreeuwt gewoonweg om investeren. Maar dat kunt u ook aan uw leverancier overlaten, want dan hebt u geen desinvesteringen.
  • Wilt u nog verantwoordelijk zijn voor het dagelijks reilen en zeilen van de IT-infrastructuur?
    Volgens McGee moeten CIO’s afwegen of ze nog wel verantwoordelijk willen zijn voor ‘operations’. Zeker wanneer een CIO geen IT-achtergrond heeft, kan hij zich wellicht beter concentreren op het plannen, bouwen en implementeren van systemen, en het draaiende houden van de IT-infrastructuur uitbesteden. Maar dan zal hij wel scherp moeten inkopen. (Zie ook ‘Beheersbare ICT operations maakt ICT-dienstverleners structureel winstgevend’.)
  • Hoe wilt u IT-innovatie leiden?
    In het traditionele model identificeert iedere divisie zijn eigen innovatiemogelijkheden en zorgt IT vervolgens voor de oplossing. Maar bent u ook in staat vanuit de IT verbetermogelijkheden in de bedrijfsdivisies te identificeren en deze mogelijk te maken met IT-innovaties?

Het gaat hier stuk voor stuk om issues, waarvoor de oplossingen niet in de organisatie zelf liggen, maar bij de leveranciers, die dit plaatje moeten invullen. En niet als een bonte verzameling van specialisten die elk een willekeurig puzzelstukje kunnen leveren, waarbij het zelfs de vraag is of dat stukje bij de puzzel hoort.

De overheersende vraag van de CIO
De grootste uitdaging voor de CIO is dus het organiseren van de leveringsketen, niet als expert of stuwende kracht, maar als klant. De CIO zal moeten zoeken naar partijen die in staat zijn de puzzel te leggen, gebruik makend van de specialismen bij andere toeleveranciers. Eén oplossing voor de behoefte van klanten bestaat niet. De CIO kan de overhead waarmee dat gepaard gaat zich niet meer permitteren.

Ook één leverancier voor het totaal is niet meer geloofwaardig. Want als de klant alleen maar wil betalen voor gebruik, dan kan één leverancier niet de investering dragen voor beslissende innovaties, misschien tenzij je Google heet.

Zelf alle puzzelstukjes in elkaar passen is voor de CIO helemaal geen optie meer. Hij is toch geen architect. (Zie ook ICT-dienstverleners moeten kiezen voor een strategie.) Dan is het gemakkelijker om geïntegreerde oplossingen van leveranciers te bekijken. Niet om er vervolgens van alles in te veranderen. Dat doe je immers met een auto of een koffiezetapparaat ook niet. De CIO koopt gewoon de oplossing die voldoet aan zijn knock-out criteria, waarvan belangrijkste wel is, dat wat er ook gebeurt, hij nooit probleemeigenaar wordt.

Kunt u als dienstverlener morgen aanschuiven bij deze CIO als serieuze gesprekspartner? Of gaat u verder met het verkopen van puzzelstukjes of gebakken lucht?

© 2010 ConceptSales, Auteur: Wiebe Zijlstra

Bronnen: Ton Ketelaars, ‘Revolutie in de IT’. In: Automatisering Gids. 5 maart 2010. Jelle Wijkstra, ‘Op uw plaatsen …’. . In: Automatisering Gids. 12 maart 2010

Auteur: Juri Pietersen

Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers