033 - 7600530 info@conceptsales.nl

De gemakkelijkste manier van leadgeneratie is ervoor zorgen dat mensen die op zoek zijn naar uw diensten u goed kunnen vinden in de zoekmachines. Met name bij ICT bedrijven wordt dit aspect vaak onderbelicht. Vandaar een aantal praktische tips om uw bestaande of nieuw te bouwen site goed te optimaliseren voor de search engines.

1. Techniek

Meest belangrijke onderdeel voor een goede vindbaarheid is om ervoor te zorgen dat de zoekmachines kunnen ‘lezen’ wat er op uw website staat. Om hiervoor te zorgen moet de site eenvoudig en snel te ‘crawlen’ ofwel te doorzoeken zijn. Nog te vaak worden elementaire site-onderdelen met javascript en flash gebouwd, waar een zoekmachine weinig mee kan. Zorg er dus altijd voor dat het menu en de pagina-aansturing gewoon in leesbare taal worden gebouwd.

2. Structuur

Na techniek is de structuur van uw website het meest belangrijk. Hieruit moet een zoekmachine op basis van algoritmes bepalen waar uw site over gaat. Het meest belangrijke zet u bovenaan in de hiërarchie en vervolgens bouwt u in piramidevorm omlaag om meer details toe te voegen. Te veel ICT bedrijven doen ‘alles’, waardoor de paginastructuur onduidelijk is. Een gemiddeld dienstenaanbod van een ICT-bedrijf bestaat voor Google uit: virtualisatie, server based computing, consultancy, beheerdiensten, hardware, maintenance en projecten. Het gevolg is dat u concurreert met de hele wereld en nooit boven komt drijven. Door concreter te profileren wordt niet alleen uw dienstverlening duidelijker voor de (potentiële) klant, maar zeker ook voor de zoekmachines. Wees concreet in uw aanbod en bouw een duidelijk structuur die dit aanbod ondersteunt.

3. Pagina-optimalisatie

Na de techniek en de structuur moet iedere pagina die gemaakt wordt worden voorzien van elementen die ervoor zorgen dat de zoekmachine duidelijk kan zien waar die pagina over gaat. Samen met de structuur van de site zorgt dit ervoor dat er een duidelijk beeld ontstaat over de website. Zie het ongeveer als een inhoudsopgave van een groot rapport en de hoofdstukken uit dat rapport. Deze zorgen ervoor dat u snel ziet waar het rapport over gaat en u snel door het rapport kunt screenen om de voor u relevante gedeelten eruit te kunnen halen. Op diezelfde manier kunt u de website inzichtelijk maken met:

  • Titels
    helemaal bovenin uw browser ziet u de titel van de pagina. Deze is voor de zoekmachine bijzonder relevant om te zien waar de pagina over gaat en moet dus per pagina verschillend zijn. Check dit eens op uw website en bepaal voor uzelf of u uit de titel kunt halen waar de pagina over gaat.
  • Headers
    Deze kunt u zien als de hoofdstuk- en paragraafindeling van de website. Met headers deelt u de pagina in zodat de zoekmachine (en natuurlijk ook de gebruiker) ziet waar de pagina over gaat. Headers krijgen meer ‘waarde’ van een zoekmachine dan overige elementen op de pagina.
  • Interne links
    Een zoekmachine volgt alle links op uw website en bepaalt op basis hiervan waar het geheel van die links over gaat. Het is dus belangrijk links goed te benoemen en te bepalen welke links u wilt laten volgen door de zoekmachine. Beschrijf een link altijd duidelijk! dus niet ‘lees verder’, maar ‘lees verder over virtualisatie van Microsoft Windows Server’. Gebruik niet te veel links op een pagina, omdat de waarde van een link wordt verdeeld over het aantal links. Des te meer links u heeft op een pagina, des te minder de waarde van die link wordt.
  • Externe links
    Wat geldt voor interne links, geldt ook voor externe links. Enige verschil is dat u voor uzelf moet bepalen of u wel wilt dat de gebruiker en de zoekmachine weglinken naar de site van een ander. U kunt voorkomen dat een zoekmachine een link volgt naar een extere site door hier een no-follow in te verwerken.
  • De tekst zelf
    Een heel belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is natuurlijk de tekst op de pagina’s. Door gebruik van goede en vooral specifieke keywords kunt u een goede positie in de zoekmachine realiseren. Wees hierin duidelijk wat u concreet te bieden heeft. Een ‘Containerbegrip’ als virtualisatie is niet handig zonder erbij te vermelden wat u precies virtualiseert en met welk (klant)doel u dit doet. Gebruik globaal genomen tenminste 150 woorden om een tekst te schrijven en ga kritisch om met gebruik van synoniemen. Probeer in het algemeen zoveel mogelijk dezelfde woorden te gebruiken op de verschillende pagina’s zodat de zoekmachines zien wat u te bieden heeft.
  • Metatags
    In uw pagina kunt u nog wat metatags meegeven. Het gaat voor dit blog wat ver hier gedetailleerd op in te gaan. Vraag uw webbouwer of contentschrijver deze metatags consistent te vullen met waar de pagina over gaat, of de pagina moet worden geïndexeerd door de zoekmachine, in welke taal de pagina is geschreven etc. Deze metatags moeten niet worden overschat in waarde, maar tellen zeker mee in de vindbaarheid van uw pagina’s

4. Linkbuilding

Bovenstaande kunt u uitvoeren op uw site zelf. Bovendien kunt u er met linkbuilding voor zorgen dat uw site meer waarde krijgt. Dit houdt in dat u probeert links van andere sites naar uw site te krijgen, waardoor de zoekmachine ziet dat u een ‘autoriteit’ bent op uw vakgebied. Dit moeten wel links zijn van relevante sites met liefst een hoge pagerank. Bent u bijvoorbeeld Apple authorized reseller, dan helpt het enorm als er een link naar uw site staat op de website van Apple. Maar ook links van specifieke sites die gaan over onderwerpen waarin u goed bent helpen enorm.

Heeft u vragen of wilt u vrijblijvend mijn mening horen over uw website, dan kunt u mij gerust een mail sturen op p.vos@conceptsales.nl.


Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter