De komende twee jaar is een sterke toename van het gebruik van hosted voice-diensten te verwachten. Dat blijkt uit onderzoek van MarketCap in samenwerking met Voipro naar de belangstelling voor telefoonoplossingen waarbij een bedrijfscentrale voor Voice-over-IP niet in het bedrijf zelf geplaatst wordt, maar wordt verzorgd vanuit een datacentrum van een dienstverlener.
Leveranciers van ‘traditionele’ telecomapparatuur en -toepassingen dienen zich nadrukkelijk te beraden op de toekomst, constateert MarketCap. Bijna twee derde van de ICT-verantwoordelijke managers binnen Nederlandse organisaties is van mening dat hosted voice-diensten binnen tien jaar een serieuze bedreiging zullen zijn voor het voortbestaan van deze leveranciers. Bijna twee derde van de ICT-managers is bovendien van mening dat de ‘traditionele’ telecomproviders geen goed of een onvolledig dienstenaanbod hebben op gebied van hosted voice. Terwijl van de ICT-managers die goed bekend zijn met het huidige aanbod van hosted voice-diensten een overweldigende 98,6 procent zegt dat aanbod als volledig en compleet te beschouwen.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
- Ook bij uitbesteding van de telefonie staan de potentiële besparingen weer boven aan de agenda.
- Een op de acht organisaties heeft haar bedrijfstelefooncentrale al uitbesteed. Met name in de telecomsector is dat al gebruikelijk.
- Nieuwe gebruikers zien in de regel wat meer beren op de weg dan bestaande. Opmerkelijke uitzondering is de staat van de techniek.
- Twee derde van de Nederlandse bedrijven verwacht groei of zelfs sterke groei bij het gebruik van hosted voice-diensten
- De penetratie van hosted voice-diensten groeit tot 2013 in totaal met 200 procent.
Bron: Automatisering Gids
Auteur: Juri Pietersen
Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers