2018 loopt op zijn einde. De tijd om de doelen voor het volgende jaar te maken. Maar hoe zorg je nu dat de gestelde doelen echt landen in je organisatie en alle neuzen dezelfde kant op komen te staan? En hoe zorg je dat je doelen stelt die je uitdagen, maar wel realiseerbaar zijn?

Daarom 5 stappen die je moet nemen om het komende jaar een solide strategie te hebben en een plan om je doelen daadwerkelijk te bereiken.

Waarom doelen stellen alleen niet genoeg is

Doelen stellen is niet hetzelfde als een plan hebben. Alleen doelen hebben is beter dan geen doelen hebben, maar doelen zonder plan is een wens. Het is wishfull thinking. Je moet weten hoe je komt waar je heen wilt. Heb je bijvoorbeeld wel de middelen om je doelen te halen?

 

Om het wel goed te doen heb je een strategische sessie nodig. Met je managementteam, je businesspartner of zelfs met iedereen in je bedrijf. Je gaat in zo’n sessie het komende jaar en de doelen strategisch plannen. Als je namelijk een doel wilt bereiken, moet iedereen erachter staan én weten hoe je je doelen wilt bereiken. Is dit niet geval dan gaan mensen er hun eigen draai aan geven en wordt het een stuk moeilijker om de doelen te halen. Iedereen heeft een reden en een doel nodig om zijn of haar werk te doen. Door een plan te maken met het wat en hoe geef je je mensen die reden.

 

Wanneer mensen niet doen wat je verwacht, dan is de eerste vraag die je jezelf moet stellen: “Heb ik de verwachtingen goed geformuleerd en gecommuniceerd?” Als mensen niet weten hoe, kan het zelfs zo zijn dat er niets gebeurt. Bijvoorbeeld omdat mensen het oneens zijn over hoe het doel bereikt moet worden en er een impasse ontstaat. Een goede planning laat iedereen het eens zijn over hoe je je doelen kunt bereiken. Het maakt ook zien of uw doelen realistisch zijn en het geeft duidelijkheid aan je team.

De 5 stappen

Wat zijn de stappen die je moet nemen om tot de juiste doelen en het plan te komen?

 

Stap 1: Doe zaken met het verleden

Vraag jezelf af: ‘Wat ging goed wat ging niet goed?’  Stel de lessen samen. Erken het goede en het slechte. Neem hier ook de tijd voor, want dit geeft veel waarde en je kan er veel van leren. Of je nu een goed of een slecht jaar achter de rug hebt, leer van het verleden en evalueer alle acties.

 

Neem geen arrogantie mee in je doelen. Als je vorig jaar hebt gewonnen, verwacht dan niet dat alles het komend jaar ook makkelijk zal gaan. Zie het als een voetbalwedstrijd. Je begint elke keer aan het begin van een wedstrijd. Je kan iedere keer weer winnen of verliezen. Aan het eind van het jaar zet je het scorebord dus weer op 0 en begin je weer opnieuw.

 

Stap 2 Stel je doel

Gebaseerd op vorig jaar. Maar je voelt al dat in het proces met 5 stappen, het doel waarschijnlijk nog zal veranderen.

Je stelt hier een hypothese en test hem. Je doet aannames. Wetenschappers doen bijvoorbeeld ook continue experimenten. Niet om te zien of ze gelijk hebben, maar juist om te zien of ze ongelijk hebben. Dat doe jij hier ook.

Het zal waarschijnlijk een groeidoel zijn. Er zijn 3 categorieën van een groeidoel:

  • Eenheidsdoel (bv. x% klanten erbij, x% meer producten verkopen),
  • Omzet/Winstdoel (bv. x% meer omzet of winst behalen),
  • Abonnementsdoel (bv. x% meer mensen die een abonnement bij ons nemen).

 

Stap 3 Waar staan we vandaag?

Stel je benchmark in. Wat is het aantal klanten, de omzet/winst, het aantal abonnementen vandaag? Kijk ook naar hoe je de klanten, de omzet/winst, de abonnementen binnenhaalt. Waar komen ze nu vandaan? Als je ook kijkt naar waar je ze nu vandaan haalt geeft dit inzicht in kansen om te groeien.

 

Stap 4 Hoe kunnen we het gat dichten?

Als je zegt we willen met x% groeien, dan vraag je je hier af of het echt gehaald kan worden? Je kijkt naar je benchmark en je verleden om deze vraag te beantwoorden. Je kijkt ook naar de kansen die je ziet om te kunnen groeien. Waar zit potentie die eerder nog niet benut was?

Kan je het niet waarmaken, ga dan terug naar stap 2.

 

Hou bij het stellen van je doelen de volgende regel aan: Doelen moeten onaangenaam haalbaar zijn. Dit betekent dat je zonder extra resources 65% van het doel moet kunnen halen. Resources zijn geld, tijd, mensen, strategie. Je moet mogelijk je tijd anders besteden, je mensen andere focus geven enzovoort, maar je hebt geen extra nodig. Als je op papier 65% van het doel kunt bereiken, ga er dan voor. Voor de overige 35% zullen echt dingen moeten veranderen. Wellicht heb je zelfs wat geluk nodig, maar dit is ook waarom je werkt en dit geeft ook een uitdaging aan je mensen.

 

Om uitdagende doelen te stellen moet je met aannames werken. Als iets is gelukt, weet je dat de veronderstelling die je hebt gemaakt werkt en kan je deze opnieuw gebruiken. Hetzelfde geldt voor veronderstellingen die niet waar blijken te zijn. Dan moet je je aannames wijzigen op basis van de realiteit en je fouten. Hoe dan ook kan je je aannames gebruiken om het volgende doel te stellen.

Aannames maken dwingt je te raden. Juist door het raden en het doen van aannames die je vervolgens valideert, leer je echt. Hier zitten de echte lessen.

 

Stap 5 Bepaal de maatstaven en KPI’s?

Wat zijn de indicatoren die aangeven dat we op de goede weg zijn? Zo meet je je voortgang om je doelen te bereiken.

 

Plaats het doel en de hoe met de KPI’s vervolgens in een document van één pagina. Geef het aan elk team of elke persoon in je organisatie om het bekend te maken in je bedrijf. Zo kunnen zij vervolgens bepalen wat ze als team of persoon kunnen doen om bij te dragen aan het doel. Daarnaast kunnen ze hun eigen maatstaven en KPI’s op stellen om hun eigen voortgang te kunnen meten.

 

Hoe volg je je doelen op.

  • Communicatie, controleren en meten.

Communicatie is heel belangrijk. Vertel mensen wat je doelen zijn en waarom. Stel KPI’s in en volg ze. Mensen moeten enthousiast worden van de doelen en weten waarom dit belangrijk is voor je klanten, medewerkers, partners en je missie.

 

  • Als je bedrijf groter wordt of is kan je stap 5 binnen de teams uitvoeren. Je laat de teams zelf beslissen hoe ze hun groei gaan meten. Ze kunnen ook hun eigen strategie bepalen om hun doelen te bereiken. Geef ze de doelen en het waarom en laat hen het hoe creëren. Het is belangrijk om iedereen in de laatste stap mee te nemen, zodat ze zich meer zullen inzetten voor het doel. Op deze manier krijg je ook extra validatie. Teams kunnen terugkomen en je vertellen dat het doel misschien niet haalbaar is. Teams kunnen ook met betere ideeën komen om de doelen te bereiken dan het management.

 

  • Voor rapportage en metingen organiseer je wekelijkse stand-ups met scorekaarten. Hoeveel nieuwe klanten heb je behaald, hoeveel leads, etc. Track je succes en bespreek nieuwe initiatieven. Hiernaast rapporteer je maandelijks op de gestelde KPI’s. Eén keer per kwartaal overleg je ook weer met het management om te kijken of je nog op het goede spoor zit of dat er aanpassingen nodig zijn. Je vraagt hier: ‘Wat gaat goed, wat gaat minder goed?’ Waar moeten we aanpassen en bijstellen.

 

Wees niet verbaasd als je tijdens de driemaandelijkse vergadering je doelen zelfs volledig opnieuw moet instellen, een doel compleet schrapt of misschien heb je zelfs een doel bereikt en stel je een nieuw doel. Geef je doelen echter wel een kwartaal voordat je je doelen verandert. Het gaat bijna altijd slechter voordat het beter gaat. Wees niet te snel om het te wijzigen. Je zou jezelf kunnen verrassen.

 

 

Heb je behoefte aan hulp bij het stellen van de juiste doelen en het maken van de juiste strategie. Neem dan contact met ons op.

Anja Reijmers

Auteur: Anja Reijmers

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0