033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Is het denkbaar dat Product Portfolio Management ge-outsourced kan worden? Wellicht niet op grote schaal binnen afzienbare tijd, maar als processen, ervaringen, werkwijze en tools steeds meer volwassen worden, is het dan mogelijk? Ik denk van wel!

Hierbij een aantal ondersteunende waarnemingen:

1. Outsourcing als trend

Jaren geleden was het ondenkbaar dat complexe processen als customer contact centers, de verkoopafdeling, software development of HR-processen ge-outsourced konden worden. Als processen, ervaringen en tools een hoog volwassenheidsniveau bereiken en de voordelen significant zijn dan bestaan er tegenwoordig voor outsourcing van belangrijke processen dus geen heilige huisjes meer. Steeds meer ICT-bedrijven besteden tegenwoordig complexe activiteiten uit aan gespecialiseerde partners.

2. Volwassenheid leidt tot consolidatie

Het vakgebied van business-to-business Product Portfolio Management is volop in ontwikkeling. De bewustwording van het belang van Product Portfolio Management neemt bij ICT-bedrijven in rap tempo toe onder invloed van ontwikkelingen als cloud computing. De aankomende jaren zal deze bewustwording in grote sprongen verder toenemen.

Als het belang en de bewustwording groeit ontstaan er meer frameworks, (online) services, methodieken, tools en ervaren professionals om portfolio management optimaal te ondersteunen. In de markt verschijnen lokale specialisten welke het volledige spectrum van services, methodieken, tools en specialisten kunnen leveren om Product Portfolio Management te ondersteunen en uit te voeren. Binnen afzienbare tijd leidt dit tot consolidatie naar meer regio gebaseerde consultancy organisatie.

3. Innovatie te huur

Als diensten steeds sneller een “commodity” services worden, zullen veel ICT-bedrijven genoodzaakt zijn om elke paar jaar nieuwe klantbehoeften, marktontwikkelingen en eigen inzichten te vertalen naar nieuwe en verbeterde diensten. Een frisse blik met ervaring en domeinkennis is dan nodig om innovatief en onderscheidend te kunnen blijven. De huidige ervaring beweegt al in deze richting waarbij externe expertise wordt benut om sneller, betere diensten te ontwikkelen en naar de markt te brengen. Product Portfolio Management projecten worden steeds populairder om periodiek ICT-bedrijven te voorzien van ervaren Product Portfolio Managers met specifieke domeinkennis, een gestructureerde aanpak, brede marktervaring en frisse nieuwe ideeën en inzichten.

Een enorme valkuil voor ICT-bedrijven is om beperkt aandacht te besteden aan het evalueren van hun klanten, positionering, marktbenadering en het daarop afstemmen van de portfoliostrategie met daar binnen de juiste diensten. Waarom? Omdat men vaak, op basis van domeinkennis en ingesleten patronen, gehinderd wordt door de eigen werkelijkheid in plaatst van de echte werkelijkheid van snel veranderende marktomgevingen waarbinnen hun klanten hun doelstellingen proberen te realiseren. Een niet-vooringenomen externe benadering zal, in de meeste gevallen, sneller tot nieuwe en betere diensten leiden en meer realistische resultaten opleveren.

De eerste tekenen zijn er. Het vakgebied Product Portfolio Management is voldoende gerijpt. De organisaties vormen zich en de behoefte in de markt naar een outside-in benadering van Product Portfolio Management neemt toe. Welk ICT-bedrijf neemt de eerste stap naar het uitbesteden van Product Portfolio Management ?

Ik ben benieuwd naar uw mening over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het uitbesteden van Product Portfolio Management.

 

Auteur: Juri Pietersen

Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers