033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Veel mensen kijken anno 2010 nog steeds naar het aantal bezoekers op hun website. Wel een beetje logisch omdat dit in de meeste statistiekenpakketten standaard als eerste wordt weergegeven, maar uiteindelijk zegt het helemaal niets over de kwaliteit van uw webverkeer. Het is veel logischer eens kritisch na te denken wat u eigenlijk wilt van de mensen op uw website en veel meer te meten of die doelstellingen worden gerealiseerd. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld:

  • Hoeveel mensen vullen het contactformulier in
  • Wie downloaden een whitepaper
  • Hoe komen mensen op de referentiepagina
  • Hoeveel procent van het verkeer is terugkerend en hoeveel procent is nieuw
  • Hoeveel mensen schrijven zich in voor de nieuwsbrief

U kunt vast nog veel meer doelen bedenken voor uw website. Als u deze doelen heeft vastgesteld is het handig om 1-op-1 te meten in hoeverre deze doelstellingen worden gerealiseerd, zodat u deze overzichtelijk op uw dashboard kunt zien en automatisch in de mail krijgt. Hiermee voorkomt u dat u alleen maar naar nietszeggende aantallen moet kijken en u heeft veel meer controle over de trechters die (af)leiden tot het doel.

Het inrichten van doelen in statistiekenpakketten is meestal een kwestie van een paar uurtjes. Het zorgt er wel voor dat u veel zinvoller naar de webinformatie gaat kijken. Liever 5 kopende klanten dan 100.000 mensen die afhaken op de homepage toch?

Heeft u vragen over het bepalen of instellen van webdoelstellingen, mail me gerust of laat hieronder een reactie achter.

Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter