033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Het managen van het dienstportfolio wordt steeds meer gezien als een specifieke discipline binnen ICT bedrijven. En terecht, want een goed portfolio moet financieel interessant zijn, goed verkoopbaar zijn en efficiënt zijn uit te voeren. De portfoliomanager bewaakt de winstgevendheid, efficiëntie en verkoopbaarheid van de diensten die in het portfolio zitten. Een moeilijke taak omdat je verticaal de diensten inhoudelijk goed moet kennen en er horizontaal voor moet zorgen dat deze door marketing, sales en de operatie respectievelijk goed worden uitgedragen, verkocht en uitgevoerd. Portfoliomanagement is een proces dat continu bezig is met klantverwachting, dienstinvulling en proces/kwaliteitsbeheer binnen de organisatie.

In de praktijk blijkt dat het managen van een portfolio een zware taak is en een heel ander vak dan het opzetten of vernieuwen van een portfolio. Bij portfoliobouw komen nieuwe aspecten aan bod zoals verandermanagement, interne politiek, marktonderzoek en marketing. Om nieuwe diensten te ontwikkelen en deze aan het portfolio toe te voegen moeten mensen worden ingeschakeld die binnen de directie keuzes kunnen afdwingen, bij het midden management zaken geïnitieerd krijgen en die de operatie kunnen bewegen de diensten goed in te richten. Vervolgens moet sales in een positieve drive worden gebracht om deze nieuwe diensten enthousiast en op de juiste wijze naar de markt te brengen, zonder focus op bestaande diensten te verliezen.

Ik ben benieuwd hoe u als lezer met portfoliomanagement en portfoliobouw omgaat en welke uitdagingen of mijlpalen u hierbij bent tegengekomen. Reageer hieronder en laat het ons weten!


Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter