033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Gehoste software zal 16 procent van de omzet in zakelijke IT uitmaken in 2014. Dat zegt Gartner. Vorig jaar was het marktaandeel van SaaS nog 10 procent.

Dit jaar geven bedrijven wereldwijd 8,5 miljard dollar uit aan gehoste software. Volgens Gartner groeit de adoptie van Software as a Service (SaaS) doordat bedrijven zoeken naar manieren om kosten te besparen, terwijl de bekendheid met het gehoste model groeit. Daarnaast is er ook steeds meer interesse in Platform as a Service en cloudcomputing, zegt Sharon Mertz, onderzoeksdirecteur bij Gartner.

Veel historische bezwaren bij bedrijven als het gaat om het SaaS-model zijn in de afgelopen vijf jaar weggenomen, zegt Gartner. “In de markt waren veel vraagtekens omtrent de veiligheid van data en de snelheid en beschikbaarheid van de (internet)verbinding. Nu de SaaS-modellen volwassen zijn geworden, zijn die zorgen verdwenen”, zegt Mertz.

Dat heeft er onder meer toe geleid dat vrijwel alle leveranciers van SaaS-applicaties ook in de economische crisis van de afgelopen twee jaar de omzetten zagen groeien. Mertz: “De groei in die omzetten zal ook in de komende vier jaar groter zijn dan het gemiddelde in de gehele IT-markt.”

Gartner heeft ook gekeken wat voor soort applicaties het meest populair zijn als SaaS-dienst. Customer Relationship Management (CRM) hoort daar van oudsher bij. CRM werd in 2009 in 24 procent van de gevallen als een SaaS-dienst afgenomen. Dit jaar groeit dat naar 26 procent. De concurrentie in die markt neemt verder toe. Salesforce.com staat bekend om zijn on demand CRM, maar Microsoft (CRM Online) en Oracle (CRM On Demand van Siebel) hebben agressieve campagnes op stapel staan.

Bron: ChannelWorld

Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.