De user-interface van Twitter is onlangs vernieuwd, waardoor het nog handiger is om snel te zien op welke artikelen wordt gereageerd en welke worden geretweet. In een eerder blog stond ik al stil wat je als bedrijf met Twitter kunt. In dit blog wil ik kort stilstaan bij het nut van Twitter in partner channels. Hieronder een leuk filmpje over de nieuwe look en feel van Twitter.
Twitteren met partners
Veel bedrijven worstelen met het nut en gebruik van social media. Twitteren, Youtube, Facebook, Hyves en vele andere ‘nieuwe’ manieren om via internet te communiceren met relaties zijn hot, maar wat moet je er nou concreet mee? In een later blog zal ik terugkomen hoe je via social media leads kunt genereren en merkbeleving kan stimuleren. In dit blog wil ik laten zien dat Twitter veel effectiever gebruikt kan worden dan ‘af en toe een berichtje de wereld in blazen’.
Veel ICT bedrijven werken met Partners om diensten in de markt te zetten. Deze partners zijn partijen die leads genereren, resellers en added value resellers (organisaties die een oplossing verkopen en hier hun eigen toegevoegde waarde overheen leggen). Elke soort partner heeft specifieke informatie nodig over onder andere producten, diensten, prijzen, mogelijkheden, salesmethoden, marktinformatie, praktische tips en acties. Vaak zijn portals ingericht om partners op de hoogte te houden van informatie, maar uit de statistieken die achter deze portals schuilen blijkt dat niet alle partners wekelijks inloggen. Ik denk dat u zelf ook wel ervaart dat dit een understatement is… en dus gebruiken we mail om de partner te vertellen dat er nieuwe informatie in de portal staat. Even los van of deze mail een enorme effectiviteit heeft, er is in ieder geval weinig sprake van interactie. En juist die actie en interactie is wat u in een partnerkanaal wilt stimuleren om gezamenlijk geweldige resultaten te halen. Heeft u daarom wel eens gedacht aan een Twitter-account om een specifieke groep partners op de hoogte te houden van ontwikkelingen, tips, acties en andere nuttige informatie? Hierdoor beschikken partners in een soort van sms-taal over nuttige informatie, waar ze ook gemakkelijk op kunnen reageren, doorklikken, retweeten en vooral actie ondernemen. Geen complexe informatie via moeilijke media, maar gewoon lekker to-the-point iets vertellen wat voor de partner waardevol is.
Werk eens in een kort plan uit wie u met Twitter zou willen bereiken en wat u verschillende groepen wilt vertellen. Interne medewerkers, partners, klanten en misschien zelfs leveranciers hebben allemaal een andere informatiebehoefte. Bepaal voor uzelf eens hoe u met Twitter snel en effectief kunt inspelen op deze behoefte om samen met partners meer geld te verdienen. Bedenk hierbij niet alleen wat u wilt vertellen, maar ook wat u wilt terughoren. Kortom: hoe brengt u interactie tot stand.
Mocht u hulp nodig hebben bij het maken van een social mediaplan, stuur me gerust een mailtje. Ik vind het leuk om vanuit mijn ervaringen mee te denken!
Auteur: Peter Vos
Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.