033 - 7600530 info@conceptsales.nl
Hans Rietveld

Hans Rietveld

In deze “uitgelicht” stellen we voor: Hans Rietveld, 51 jaar en sinds 1 december 2008 businessconsultant bij Conceptsales.

In 1980 gestart in de ICT-branche en vervolgens in bijna 30 jaar elke denkbare functie in diverse organisaties doorlopen om het plaatje voor mij compleet te maken. Zo heb ik in die periode functies als supportengineer, architect, beleidsadviseur, projectmanager, servicemanager, presalesconsultant, businessconsultant, solutionmanager, productmarketingmanager en voorzitter COR bekleed bij ATB (Adler Triumph Businesscomputers), Saltech, Triple P, Simac en Kender-Thijssen.

Maar wat zeggen opleiding en carrière over je competenties? 

Inzicht en een gezonde dosis zelfreflectie zijn wellicht belangrijker. Je moet namelijk weten waar je goed in bent. Bij vorige werkgevers was ik een werknemer die vooral moest doen wat de organisatie graag wilde. Dat leidde in mijn ogen niet altijd tot het beste resultaat. Er is een groot verschil tussen dingen goed doen en de goede dingen doen.

Bij Conceptsales is er ruimte om te doen waar ik goed in ben: denken vanuit andere perspectieven, het simplificeren van complexe materie en vooral zeggen wat ik ervan vind. Mijn motto daarbij: ga uit van je eigen-wijsheid. Daarmee ben ik het meest waardevol voor organisaties.

Ik behoor tot de categorie ‘één wijsheid zegt meer dan duizend woorden’. Naast het vakgebied heb ik me altijd laten inspireren door mensen als Einstein (wis- en natuurkundige), Anne van der Meiden (communicatiewetenschapper) en Arnold Cornelis (filosoof). Dat zijn in mijn ogen mensen met gevoel voor de bal en duizend wijsheden. Niet dat ik in hun voetsporen wens te  treden, maar ik wil me wel laten leiden door wat zij zochten. Dit soort prikkels helpen je niet alleen in je manier van denken en handelen, maar ook in je empathisch vermogen.

De toepassing van dit soort wijsheden komen we ook in de dagelijks praktijk van het bedrijfsleven tegen. De kunst daarbij is om alle kennis, kunde en vaardigheden pragmatisch toe te passen zonder zweverig te worden. We zijn allemaal zo druk onderweg dat we geen tijd (meer) nemen om nuchter na te denken en de juiste, strategische en pragmatische beslissingen te nemen. Mijn uitdaging als businessconsultant is om organisaties te inspireren, te helpen en te coachen bij hun beeldvorming, oordeelvorming en besluitvorming. Dit alles om de strategische vertaling te kunnen maken van business (visie, strategie en beleid) naar operatie (processen, organisatie en techniek).

Auteur: Juri Pietersen

Juri is business lead bij Conceptsales en houdt zich bezig met sales strategie, salestraining, portfolio ontwikkeling en innovatie bij opdrachtgevers