033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Veel bedrijven kijken naar social media en vragen zich af wat ze er nou eigenlijk mee moeten. Een eenduidig antwoord hierop is er niet. Social media heeft geen gegarandeerde ROI, kost veel tijd en is nog heftig in ontwikkeling. Daarentegen kunnen social media commercieel, communicatief, en als klantenservice een belangrijke rol spelen.

Persoonlijk ben ik van mening dat commerciële teksten steeds minder waarde krijgen en dat bedrijven met de beste content de commerciële strijd gaan winnen. Ik vind het prachtig om op een website te lezen waarom een bepaalde dienst fantastisch is en waarom het bedrijf dat deze dienst aanbiedt geweldig is, maar ik zal zelf kiezen voor het bedrijf dat onderbouwd laat zien waarom zij zo goed is en op basis van reviews beslissen of ik de dienst interessant vind. De nieuwe generatie werkenden – zeg maar even mensen tussen de 20 en 30 jaar – gaan heel anders om met informatie en communicatie en de wijze waarop zij samenwerken met hun omgeving is veel meer gebaseerd op sociale media.

Mijn tip voor u is om eens goed na te denken hoe mensen uw bedrijf zien als ze naar uw webomgeving kijken. Zien ze alleen een commerciële boodschap op uw website of zien ze de enorme ervaring van de mensen waarin u de afgelopen jaren zoveel geïnvesteerd heeft? Laat u onderbouwd zien hoe uw organisatie beter dan wie ook in staat is om uw diensten te leveren of blijft het bij een commercieel verhaal? Zien mensen dat u actief gebruik maakt van social media om klanten te ondersteunen en tips te delen of verwijst u voor vragen naar een telefoonnummer van een servicedesk? Kijk eens objectief en bepaal voor uzelf eens eerlijk of u op basis van wat u ziet zelf het vertrouwen zou hebben om te kopen of dat u toch kennis en interactie mist.

Social Media in 2011

  1. Op de eerste plaats zullen de verschillende media meer integreren. Dat wil zeggen dat social media een standaardonderdeel zullen gaan worden van de marketing en communicatiestrategie van bedrijven en verweven zullen worden in de webomgeving. Social media wordt dus steeds meer een way-of-living in plaats van een verzameling van nieuwe dingen als Twitter, LinkedIn, Facebook etc.
  2. Tablets en mobiele telefoons zorgen ervoor dat social media een nieuwe dimensie krijgt. Afgelopen jaar nam location based networking (zoals Foursquare) een enorme vlucht. Dit zal in de nabije toekomst steeds meer iets vanzelfsprekends worden. Volgens de verwachting zal Facebook de rol van locatiegericht netwerk overnemen. Door gebruik van social media op telefoons en tablets onstaan prachtige vormen van informatie op locatie. Denk bijvoorbeeld aan een live verslag van een evenement.
  3. In 2010 probeerde sommige grote partijen nog te concurreren om het grootste netwerk te worden. De kaarten zijn nu redelijk verdeeld en in plaats van concurreren zal in 2011 de samenwerking gezocht worden tussen deze zelfde partijen.
  4. De rol van de content zal enorm toenemen ten koste van de commerciële teksten. Bedrijven die laten zien dat ze begrijpen waarover ze praten zullen het winnen van de partijen die mooie volzinnen maken. Onder content versta ik dan inhoudelijke berichtgeving, hulp, klantreacties, commentaren van derden, blogs, whitepapers, Q&A, forums, etc. Kortom: de conversatie zal het gaan winnen van het gelikte verhaal.
  5. Mensen en bedrijven gaan steeds meer op zoek naar een online identiteit. De klant is steeds meer geïnteresseerd in het gezicht en de mensen achter het logo, het prachtige gebouw en de website. Persoonlijke benadering en reacties van anderen worden belangrijker in het beslissingsproces. Voor bedrijven en mensen wordt het steeds belangrijker om een eenduidige identiteit uit te stralen over de verschillende social media heen.
  6. Tenslotte hoop ik dat er meer en betere geïntegreerde tools komen waarin verschillende social media kanalen samen komen, zodat je vanuit 1 tool kunt zien wat er binnen bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn, RSS, Facebook gebeurt. De eerste aanzetten zijn er al, maar het kan altijd beter en gemakkelijker.

Heeft u aanvullingen, verbeteringen of vragen? Reageer dan vooral hieronder. Het zou leuk zijn als we met meerdere mensen de verwachtingen van social media kunnen neerzetten en aan het einde van het jaar eens terugkijken of het klopt of dat we er misschien toch helemaal naast zaten.

Auteur: Peter Vos

Peter is Marketing Management Consultant bij Conceptsales en houdt zich bezig met marketing strategie, marketing automation, leadgeneratie, vercommercialisering diensten en innovatie bij opdrachtgevers.

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter