033 - 7600530 info@conceptsales.nl

Er is al veel gezegd en geschreven over ontwikkelingen op het gebied van Cloud en de impact die dit heeft op organisaties en de leverketen. Maar kunnen we in dat kader misschien nog iets van het verleden leren? Er was immers ooit een tijdperk dat je een computer met een soldeerbout te lijf ging om deze te programmeren of te repareren. Wat vooral opvalt, als we de historie vergelijken met het huidige tijdperk, is de snelheid waarmee ontwikkelingen plaatsvinden. Zo’n dertig jaar geleden ging een business model, als je geluk had, nog 10 jaar mee. Vandaag de dag is – of lijkt – alles hyper. Niet alleen volgen technologieën elkaar in hoog tempo op, ook is er sprake van hyper concurrentie. Denk je een briljant business model te hebben, komt er zo’n nare concurrent die het kopieert-verbetert en je binnen twee maanden voorbijstreeft. Ja, je wordt geacht alert te zijn en continu te veranderen. Maar wat brengt verandering met zich mee?

Begin jaren negentig waren er IT-bedrijven die de omslag maakten van product-georiënteerd naar dienst (managed services) georiënteerd. Dat ging niet zonder slag of stoot, een organisatie-transformatie beperkt zich namelijk niet tot het uitdelen van nieuwe visitekaartjes. Bij gebrek aan een goed transitieplan + draaiboek en als gevolg van veel pionieren nam zo’n transitie zomaar 7 jaar in beslag. Heel leerzaam, maar niet echt efficiënt, en zeker niet bruikbaar in het huidige tijdperk.

Vandaag de dag denken IT-organisaties na over een transformatie naar het Cloud business model. Dit is qua impact vergelijkbaar met een product- naar dienstmodel transformatie. Het is echter ondenkbaar om daar 7 jaar over te doen, die tijd is er gewoon niet meer. Je moet daarbij eerder denken in termen van één tot twee jaar. Maar de vraag is, is dat wel realistisch, kan dat wel? Die vraag zou positief te beantwoorden zijn als er een handboek voor de transformatie bestond. Maar dan nog, de organisatie omzetten lijkt een kunstje, maar mensen omvormen is een veel grotere uitdaging. Als we ons beperken tot het draaiboek, dan moet ik u bekennen dat ik zo’n draaiboek niet ken en daarmee stel, dat hervorming in twee jaar eigenlijk niet mogelijk is. Als je dan toch moet transformeren dan kan een onvoorbereide transformatie einde bedrijf betekenen. De beste optie lijkt dan een nieuw bedrijf starten in plaats van een uiterst moeizame en onzekere transformatie in te gaan.

Je hebt dus diverse keuzes, waarbij de keuze voor de weloverwogen transformatie inclusief plan en draaiboek de beste lijkt. Aangezien ik nieuwsgierig ben hoe u hier naar kijkt wil ik dit blog graag afsluiten met een korte enquête.

Hans Rietveld

Auteur: Hans Rietveld

Deel deze informatie eenvoudig met anderen: Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter